wtorek, 26 października 2021

Gulasz z łopatki wieprzowej

Jeden z lepszych jakie jadłam. Prawdziwa pyszka, nawet Emka zachwycała się rozpływającym się w ustach mięskiem. Jakość łopatki ma ogromne znaczenie. Jednego razu dostałam piękny kawał mięsiwa, zero tłuszczu, nie mogłam zamarzyć sobie piękniejszego, jednak następnym razem dostałam już gorszy, ale gulasz i tak wyszedł wyśmienity. Ważne jest też, aby piwo było pszeniczne, jednego razu dałam piwo chmielowe i smak nie był już taki sam. Byłam w trzech sklepach i ani jednego nie znalazłam, gdy nagle moim oczom ukazało się bezalkoholowe pszeniczne, wzięłam czym prędzej, byłam tak zadowolona z siebie. Dotarłam do domu, otworzyłam i już miałam wlewać, gdy poczułam słodki zapach, to była marakuja. W ten sposób zostałam zmuszona użyć piwa chmielowego, nie było tragedii, smak był dobry, ale w pszenicznym o wiele lepiej smakowało. Przepis pochodzi z blogu Kwestia Smaku.

GULASZ Z ŁOPATKI  WIEPRZOWEJ                 



Składniki:

6 porcji

* 1 kg łopatki wieprzowej

* 1 cebula

* 3 ząbki czosnku

* 2 łyżki oliwy

* 200 g chudego boczku

* 500 ml piwa pszenicznego

  lub cydru

* 250 ml bulionu

* 2 średnie marchewki 

* 200 g pieczarek

* 1/2 szklanki passaty

* 1 łyżka masła

* 1 łyżka mąki ziemniaczanej

* 1 łyżka maki pszennej

* przyprawy:

- 3ziela angielskie

- 2 liście laurowe

- 2 szczypty soli morskiej

- 2 szczypty pieprzu

- 1 łyżeczka słodkiej papryki w proszku

- 1/2 łyżeczki ostrej papryki w proszku

- 1/2 łyżeczki suszonego oregano

Przygotowanie:

Mięso kroimy w kostkę około 1,5 cm. Obieramy cebulę i kroimy w kosteczkę. W dużym garnku rozgrzewamy oliwę, dodajemy cebulę i podsmażamy przez 5 minut co chwilę mieszając. Obieramy czosnek i wyciskamy do cebuli i podsmażamy jeszcze przez jakąś minutę. Zwiększamy ogień i dodajemy mięso, doprawiamy je solą i pieprzem i stopniowo obsmażamy co chwilę mieszając. gdy już całe mięso będzie obsmażone dodajemy podsmażony boczek oraz przyprawy: ziele angielskie, liście laurowe, słodką i ostrą paprykę oraz suszone oregano. Smażymy przez kilka minut co chwilę mieszając, następnie wlewamy piwo i zagotowujemy na większym ogniu. Dodajemy gorący bulion, przykrywamy garnek, ustawiamy na mniejszy ogień i gotujemy przez 1,5 godziny. Dodajemy obraną i pokrojoną na plasterki marchewkę oraz pokrojone na półplasterki pieczarki, przecier, masło, wszystko mieszamy, przykrywamy i gotujemy  jeszcze przez godzinę do miękkości mięsa. Sprawdzamy czy nie trzeba dosolić, może być tak, że passata jest słona, dlatego przed dosypaniem soli lepiej sprawdzić. Dla zagęszczenia sosu dodajemy obydwie mąki, najlepiej przesiać przez sitko, mieszamy i gotujemy  jeszcze około 1-2 minuty. 

Podajemy z kaszą, ryżem, ziemniakami, kluskami śląskimi, ogóreczkiem kiszonym,  sałatę ze śmietaną lub jakąkolwiek inną ulubioną surówką.





 

 

 

 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz